معرفی وبلاگ
«به خدايي كه بيان هديه ي اوست» وسلامي پر از ياس ســفيد/ گفته هايي دارم ،هديه ي دفتر دل/ مي سپارم به شما... /شايد از شبنم احساس شما/ با طـــراوت گردد/ سيد ابراهيم سجادي زاده .گنبدكاووس
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 134873
تعداد نوشته ها : 132
تعداد نظرات : 30
Rss
طراح قالب
GraphistThem273

گر رفت امام فكر نابش با ماست               او هست چنان كه انقلابش با ماست

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 3 1390

انگيزه ي انقلاب ما قرآني است      اهداف بلند راه ما انساني است

در رمز بقاي آن چنين گفت امام       آن راز بزرگ وحدت ايماني است

دسته ها :
پنج شنبه دوازدهم 3 1390

 

بسمه تعالي

سيماي معلم در ادب ادب پارسي

سپاس اورا كه علم داد و معلمي آموخت ، او كه با نسيمِ  بخوانش  ، رحمت بي پايان خود را به جان هاي تشنه رساند و با آموختن قرآن به آخرين فرستاده اش معرفت حقيقي را به زنگي بندگان خويش كشاند و آنان را از خشك زار ناداني به بوستان دانايي دواند.

درود بر پيامبري كه معلمي را افتخار خود مي دانست و فرمود:« من معلم ، بر انگخته شده ام» ، سلام برامامي كه قيمت هر كس را به قدر علم او مي دانست ( قيمت هر كس به قدر علم اوست / اين چنين گفته است امير المؤمنين « ناصر خسرو») سلام خدا وبندگانش بر پاره ي تن پيامبر ، زهراي اطهر كه علمش همچنان مي درخشد و درسهاي زندگي اش در گوش  و چشم تاريخ ، جلوه گر و طنين انداز است؛ او كه درس اخلاق فردي و اجتماعي  ،  عبادت و سياست الهي ، ايثار و مقاومت  و حمايت با بصيرت از ولايت وامامت را در زندگي عملي خود به همگان آموخت. و راه و روش فرزندانش همواره مسير حق را نمايان ساخته است.

اديبان فارسي ، با تأسي به معارف اسلامي كه باور هاي بسياري از آنان بر آن بنا شده است معلمي را ستوده اندو هركدام به نوعي از باغبانان معرفت سخن گفته اند  كه برخي از آن، درسفته ها چنين است.

عماد الدين نسيمي : معتقد است كسي كه معلم حقيقي نداشته باشد نمي تواند كلام آسماني را درك كند و عالم حقيقي شود.

تا ره به معلم حقيقي نبري                    بينا به كلام آسماني نشوي

محمد اسيري لاهيجي ، سخن كسي را درست مي داند كه معلم الهي داشته باشد.

هركسي كاو را معلم حق بود          نيست باطل هرچه گويد حق بود

ملك الشعراي بهار ، با ذكر تمثيلي جالب ،  مي گويد اشكال معلم سريع و مستقيم به شاگرد منتقل مي شود[البته همان طور كه خوبي هاي او]

اديبي زبان  در طلاقت زبون           همي لام را خواند پيوسته نون

نو آموزي او را به چنگ اوفتاد        معلم به  درسش زبان بر گشاد

به آن كودك خرد جاي الف         انف ياد داد آن اديب خرف  

به ناچار الف را انف خواند خرد        معلم بر آشفت و گوشش فشرد  ...

روشن است كه انتقال اشكال به مسايل جسمي و ظاهري محدود نمي شود وذات نيافته از هستي  ،بخش   نمي تواند هستي بخش  و يا به عبارت ديگر معلم باشد.

منصور حلاج مي گويد: اگر آدم بافضيلت [ به فرمان خداوند] معلم ملايك شود آنان مانند كودكان دبستاني به او گوش فرا مي دهند  تا اسماي الهي را فرا بگيرند.

آدمي گر شد معلم، مر ملايك را به فضل             همچو طفلان از براي حفظ اسما آمده  

مولوي ، در همين معنا گفته است.

تا ملايك را معلم آمدي        دايما با حق مكلم آمدي

ناصر خسروگفته است محال است بدون زانو زدن در برابر درس معلم كسي دانا و فرهيخته گردد.

والا نگشت هيچ كس و عالم      ناديده مر معلم والا را

عبد الرحمن جامي ، جفا كار شدن شاگرد را نيز به گردن معلم مي اندازد.

معلم چون تو شوخي را ندانست          به جز درس جفا تعليم كردن

هلالي جغتايي نيز بر همين عقيده است.

آن روز كه تعليم تو مي كرد معلم         بر لوح تو ننوشت مگر حرف وفا را؟

پروين اعتصامي در مور سختي كار معم گفته است.

عقل استاد و معلم برود پاك از سر        تا كه بي عقل وهشي صاحب مشعر گردد

سعدي شيرازي وظيفه ي معلمين را پرورش استعداد هاي فطري و خدادادي مي داند .

مرا صورتي بر نيايد زدست         كه نقشش معلم زبالا نبست

صائب تبريزي ، معتقد است قدر سخت گيري هاي معلمان  [ دغدغه هاي آموزشي و تربيتي آنان] را بايد دانست.

كف بي مغز چه پرواي معلم دارد؟        روي عنبر سيه از سيلي دريا باشد

او همچنين وجود معلمين را براي استمرار تربيت صاحبدلان براي حفظ جامعه ي انساني ضروري مي داند.

كشتي اي را يك معلم بس بود بهر نجات           چرخ از پا در نيايد تا بود صاحب دلي

                                                               سجادي زاده

تلاش ما در اين كشور جهادي است       جهادي شيوه ي كار عبادي است

بيا از جان و دل باهم بكوشيم                كه هنگام جهاد اقتصادي است

                                                        سجادي زاده

 

 

 

 

دسته ها :
يکشنبه اول 3 1390
X