معرفی وبلاگ
«به خدايي كه بيان هديه ي اوست» وسلامي پر از ياس ســفيد/ گفته هايي دارم ،هديه ي دفتر دل/ مي سپارم به شما... /شايد از شبنم احساس شما/ با طـــراوت گردد/ سيد ابراهيم سجادي زاده .گنبدكاووس
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 135516
تعداد نوشته ها : 132
تعداد نظرات : 30
Rss
طراح قالب
GraphistThem273

 

 

به نام خداوند جان و خرد         

بزرگداشت شهريار و شعر و ادب پارسي

سيد ابراهيم سجادي زاده .كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي

جنبش اول كه قلم برگرفت                     حرف نخستين ز سخن درگرفت

پرده خلوت چو برانداختند                        جلوت اول به سخن ساختند

تا سخن آوازه دل در نداد                        جان تن آزاده به گل در نداد

چون قلم آمد شدن آغاز كرد                    چشم جهان را به سخن باز كرد

بي سخن آوازه عالم نبود                         اين همه گفتند و سخن كم نبود

در لغت عشق سخن جان ماست              ما سخنيم اين طلل ايوان ماست

خط هر انديشه كه پيوسته اند                  بر پر مرغان سخن بسته اند

                                                                        نظامي

 

بيست وهفتم شهريور كه روز بزرگداشت شعر و ادب پارسي وشهريار نام گرفته است ؛ در واقع روز بزگداشت سخن و سخن آفرين است.در اين روز در واقع بايد خداوند جان و خرد را ستود ؛چرا كه بهتر از اين به انديشه ،در نمي آيد.

اوست كه جان و نام و نان بخشيده  و راه نماست  و با سخن زندگي بخش خود به هستي« باش گفته است» و از ميان آفريده هاي خود تنها به انسان به معناي واقعي سخن آموخته و به او دستور داده است كه بخواندو سخن را شهباز تيزپرواز انديشه وكبوتر نامه رسان خيال سيال خويش نمايد.

زبان وادبيات و شعر فارسي از ديدگاه هاي مختلف براي ايرانيان مسلمان و مسلمانان جهان ،داراي ارزش و اهميت است كه باگرامي داشت ياد و خاطره ي همه ي شاعران و اديباني كه با هنر خدادادي خويش گوهرهاي درياي معرفت رابه زيور سخن شاعرانه آراستند تا زيبنده ي جان انسان اين بهترين آفرينش خداوند باشد؛ به ويژه شهريار شعرمعاصر، به مواردي، اشاره مي شود.

1 .     ادبيات و به ويژه شعر پارسي حافظ واژه ها جمله ها و در نتيجه زبان توانا و شكرين پارسي و فرهنگ و تمدن اين ديار كهن بوده است. 

2. ايرانيان مسلمان در آغاز از طريق ترجمه به زبان فارسي با مفاهيم ارزشمند قرآن ، نهج البلاغه و ديگر متون معتبر دين مبين اسلام آشنا شدند.

3. با پرورش اديبان و شاعران دانشمندان  مسلمان در دامن ايران اسلامي ، همچون رودكي ،فردوسي، ناصر خسرو، ابن سينا ، ابوريحان بيروني ، سعدي ،مولوي ، حافظ ، نيما يوشيج و شهريار ، قرن هاست  زبان و ادب فارسي به عنوان زبان دوم دنياي اسلام عمل مي كند و دُر هاي گران بهايي ، مانند«شاهنامه، مثنوي مولوي ديوان حافظ و صدها ديوان شعر و نثر را برگرفته از مفاهيم بلند و جاودانه ي اسلامي، به دنيا اهدا كرده است.

4. زبان و شعر و ادب فارسي و ايراني در شكل هاي مختلف خود در گوشه و كنار  ايران اسلامي

وسيله اي براي ارتباط و هم زيستي و هم انديشي بيشتر اقوام ايراني است تا جايي كه همه ي اقوام و مذاهب ايراني «فردوسي، سعدي ،مولوي و حافظ و... را دوست دارند و از خواندن و پي بردن به   مفاهيم اشعار تركي و فارسي شهريار و تركمني مختومقلي فراغي لذت مي برند زيرا شعر كه  كاركرد ادبي زبان است ، هنر است و هنر زبان دل.

پس بياييم زبان و ادبيات را دريابيم تا اين هنر بزرگ نيز مارا در يابد و در اين دنياي دود و آهن ما را به گلستان و بوستان سعدي ببرد و با داستان هاي مثنوي كه نقد حال است و غزل هاي پران حافظ و شهريار آشنايمان كند. بياييد، مهارت هاي مطالعه را بيشتر بشناسيم، به محافل ادبي شهر خود سري بزنيم ، غبار از چهره ي كتاب هاي كتاب خانه ها برگيريم با شاعران و اديبان شهر و ديار خود بيشتر مانوس باشيم ، استعداد هاي جوان را در اين زمينه شناسايي و شكو فا كنيم و با فرهنگ وادب مهربانتر باشيم ، وبه اين سخن شهريار ايمان داشته باشيم كه:

 

شهريارا اگر آيين محبت باشد                      چه حياتي و چه دنياي بهشت آييني

 

 

 

 

 

 


دسته ها : مقاله ها
سه شنبه بیست و پنجم 6 1393
X